Live chat inzetten voor leadgeneratie

live chatOp het internet is de concurrentie in het algemeen moordend. ICT bedrijven worstelen ermee om de verstrooide aandacht van de gemiddelde internetter te krijgen met zo veel mogelijk trucjes en tactieken. Sommige werken en andere falen. Bedrijven voorzien hun landingspagina’s van informatie en gratis aanbiedingen in de hoop dat toevallige bezoekers naar klanten converteren, maar het resultaat van deze aanval is vaak een snelle klik weg van de betreffende pagina. Het is duidelijk dat de gemiddelde internetter, en dus ook de koper van ICT producten en diensten, een wispelturig wezen is. Als je echt hun loyaliteit wilt hebben, moet je iets anders op je website bieden. Je moet jezelf onderscheiden van de duizenden andere ICT bedrijven die aandacht voor hun website willen hebben.

Geef live chat een kans

Een van de meest succesvolle manieren om dit te doen is door gebruik te maken van live chat op je website. Enkele seconden nadat een potentiële klant jouw site bezoekt verschijnt een pictogram met de mogelijkheid om live met een vertegenwoordiger te spreken. Door gebruik te maken van deze functie kunnen klanten gedetailleerde informatie krijgen over jouw product en kun jij die oh zo belangrijke contactgegevens ontvangen en deze aan je database toevoegen. Het is een perfecte manier om het bezoek van elke klant echt te personaliseren en om informatie te verzamelen over hoe jouw doelgroep op jouw propositie reageert. Het gebruik van live chat is buitengewoon effectief. In feite, statistieken laten een stijging van 35% in leadgeneratie zien door het gebruik van deze functie!

Zorg weer voor menselijkheid

Hoewel wij diepgeworteld in de online wereld zitten met onze mobieltjes, Twitter profielen en Google zoekopdrachten, staat klantenservice nog steeds voorop als het gaat om het runnen van een ICT bedrijf. Een van de nadelen van het internet is het gebrek aan menselijke interactie. Het is voor jouw klanten gemakkelijk om zich als niets meer dan een e-mailadres te voelen wanneer gezichtsloze bedrijven, die allerlei aanbiedingen en advertenties op hen af gooien, hen voortdurend lijken te benauwen. Wanneer ze persoonlijk begroet worden met het aanbod om onmiddellijk met jou te chatten nadat ze op jouw site zijn beland, geef je ze gelijk een menselijkere ervaring. Jij profiteert van de mogelijkheid om het bezoek van elke prospect te personaliseren en een onmiddellijke verstandhouding op te bouwen waar er voorheen niemand was. Het maakt niet uit hoe de digitale wereld is geworden, mensen willen zich nog steeds gewaardeerd voelen en een gewaardeerde bezoeker is snel om te zetten in een trouwe klant.

Hoe werkt het?

Zodra het live chat programma op je site is geïnstalleerd, is het klaar voor de actie. Zodra een klant op je site is aangekomen, wordt het pictogram zichtbaar en wordt de bezoeker begroet. Je kunt de instelling aanpassen zodat de chat pictogram alleen getoond wordt wanneer een live operator aan de andere kant beschikbaar is, of je geeft ze de mogelijkheid om een boodschap voor de operators achter te laten als ze terugkomen. Wanneer je klanten met professioneel opgeleide operators communiceren zal hun relevante contactgegevens verzameld worden, samen met de reden van het gesprek en het resultaat. Je wordt dan geïnformeerd over het contact, en alle informatie van deze potentiële leads wordt in jouw mailbox afgeleverd. Beleefd en gepersonaliseerd, dit communicatiekanaal groeit in populariteit terwijl meer en meer ICT ondernemers zich bewust worden van hoe effectief het kan zijn.

De eerste indruk telt. Indien je website slecht ontworpen is en geen moderne klantenservicetechnologie bezit kan het eerder voor snelle exits dan conversies zorgen. Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen in leadgeneratie maakt veel uit als het om jouw bedrijfsresultaat gaat. De inzet van live chat technologie is zo’n ontwikkeling. Vrijwel zonder risico en met een bewezen track record kan dit precies zijn wat jouw site nodig heeft, om van ‘gemiddeld’ ‘buitengewoon’ te worden.

Hieronder vind je enkele Nederlandse partijen die live chat diensten aan bedrijven leveren:

  • LiveChat Pro (richt zich op de grotere sites – minimaal 3000 bezoekers)
  • Cheapchats.nl (de goedkoopste in Nederland)
  • Web1-on-1 (richt zich enkel op vastgoed- en automotivebedrijven)
  • Alembo (werkt met operators uit Suriname, levert ook administratieve diensten)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *